Кростренажор – избор и тренировки

8051

Сред домашните тренировъчни уреди на голяма популярност се радва познатият ни кростренажор. Уредът представлява кръстоска между бягаща пътека и степер и е оптималният вариант за тези, които искат едновременно да отслабнат, да изваят мускули и да поддържат здравето си без да натоварват ставите си излишно.

Елиптичният тренажор се състои от платформа с педали и ръкохватки, движещи се паралелно с тях. Движенията на краката се осъществяват в елиптичен път – от тук идва и името на уреда.

Кростренажор промоции

Най-добрите кростренажори цена/качество

1. Кростренажор Kondition BEL-7800

2. Мини велоергометър Bodyflex BK03 

Предимства

Сред предимствата на кростренажора е неговата компактност и мултифукционалност – той е достатъчен уред за фитнес у дома, гарантиращ трениране на всички важни мускули и поддържането им в оптимално състояние.

Друга отличителна черта на уреда е осигуряването на равномерно натоварване без излишен шок и риск от травмиране на ставите. Тренировката с кростренажор ангажира големи мускулни групи и е подходяща както за начинаещи, така и за тези, които се нуждаят от интензивни упражнения.

Дори по време на възстановяване след контузии и травми, упражненията с уреда не са противопоказни, но предварителната консултация със специалист е задължителна.

Важно преимущество на тренировките с кростренажор е, че те обхващат почти цялото тяло – прасците и седалищните (глутеалните) мускули, мускулите на бедрата и на ръцете. Натоварването на ставно-лигаментния апарат и рискът от нараняване са сведени до минимум. Това се дължи на гладкостта и равномерността на движенията при използване на кростренажор.

Уредът е и ефективен кардио симулатор. Тренировките с него са с доказан положителен ефект за укрепване на сърдечния мускул и повишаване на неговия тонус. В допълнение те стимулират бързото отслабване.

Избор на кростренажор

При избора на кростренажор е задължително да се съобразим не само с характеристиките и екстрите на уреда, но и с целта на тренировките с него. В случай, че желаем да го използваме ежедневно с цел постигане на мускулна маса, препоръката ни е да заложите на такъв с повече функции. В противен случай всеки базов модел би бил разумен избор.

Видове кростренажори

Условно кростренажорите се поделят в 3 основни групи – механични, магнитни и електрически.

Най-ергономични и удобни за употреба са електрическите. Те функционират, свързани към електрическата мрежа и са малко по-скъпи от обикновените механични и магнитни модели. Но по-високата цена е единственият им недостатък. Електрическите елипсоиди са не само удобни, но и по-функционални. Те са снабдени с многофункционална конзола (нещо като вграден таблет), която дава актуални сведения за физическите параметри по време на тренировка. С електрически кростренажор създаването на собствена програма за упражнения или използването на готова такива, не е проблем.

При избора на уред за домашна тренировка е желателно съобразяването с някои изисквания, които не са по-различни от тези при избора на уред за фитнес зала.

Безопасността и комфортът при експлоатация са най-важни за трениращия, а те се определят от основните характеристики на уреда.

Размер

Неговият размер често е водещ критерий при покупка. Не всеки разполага с просторна стая за домашна фитнес зала. В този случай кростренажор с по-малки размери е най-доброто решение.

Някои от уредите са сгъваеми и са перфектното решение за тренировка в малко жилище.

Шум

Нивото на шум при експлоатация също е важен критерий при избора на кростренажор. Тихият уред може да бъде използван дори в спалнята без опасения, че ще пречи на съня на член от семейството.

Ергономия

Съответствието с принципите на биомеханиката е друга важна характеристика на качествения уред. Изключително важно е да изберете кростренажор, осигуряващ възможно най-естествени движения на тялото. Това гарантира не само най-висока надеждност на уреда, но и избягване на наранявания най-вече при тези, които тренират сами, без треньор.

Допустимо тегло

Не забравяйте да обърнете внимание на максималното тегло, което избраният симулатор може да издържи. Препоръчително е то да е с поне 10-15 кг повече от Вашето тегло.

Стабилност

Устойчивостта на уреда е друг важен критерий. Нестабилният кростренажор е не само неефективен и неудобен, но и опасен. По-устойчивите модели са снабдени със сачмени лагери, вместо с бронзови втулки. Това не само осигурява меки и плавни движения, но и позволява изглаждането на малки отклонения от хоризонталата при неточности в монтажа на уреда.

Педали

Местоположението на педалите е още една характеристика, на която си струва да се обърне внимание при избора на кростренажор. Колкото по-ниско разположени са педалите, толкова по-удобно за трениращия е движението нагоре и надолу.

Обърнете внимание и на разстоянието между педалите. Значителната дистанция между тях увеличава страничното изместване на бедрата и води до небалансирано натоварване на гърба.

Покритието на педалите е не по-малко важно. Ходилото трябва да се усеща стабилно, стъпвайки върху педала, без да се подхлъзва. Производителите на първокласни фитнес уреди залагат на трайно полиуретаново покритие.

Дръжки

Дръжките също са важен акцент при покупката на кростренажор. Най-важното е да се чувствате комфортно при тяхното захващане. Тествайте покритието. Дланите не трябва да се хлъзгат. Препоръчителни са уредите с няколко опции за захващане. Най-функционални са дръжките с директни бутони за автоматично превключване на режимите и сензори за сърдечен пулс.

Дължина на стъпката

Дължината на стъпката е друг съществен индикатор. При някои модели тя е до 90 см. Ако планирате цялото семейство да използва уреда, потърсете модел, при който дължината на стъпката може да се регулира, съобразно дължината на ходилото на всеки потребител. Тази функция също дава възможност за промяна на натоварването по време на тренировка и ангажиране на повече мускули.

Тегло на маховика

Обърнете внимание и на теглото на маховика. Препоръчваме да се спрете на кростренажор с по-тежък маховик, защото той осигурява плавни движения и адекватно натоварване. Препоръчително е маховикът да тежи поне 8 кг.

Наличието на дисплей е изключително удобна функция при по-скъпите модели. Тя предоставя възможност за осъществяване на контрол върху интензивността на тренировката, скоростта на движенията, пулса и консумацията на калории.

Дизайн

Дизайнът на кростренажора също не е за пренебрегване. Дамите обръщат внимание дори на цвета на уреда и за някои от тях е важно избраният уред да акцентира върху интериора в дома.

Вградените програми за обучение и функциите на интерактивната конзола също носят своите предимства.

Ако тренирате без програма и треньор, е добре да се спрете на уред, който ще поеме тази функция. „Умната“ конзола ще се превърне във Вашия личен треньор и ефективността на тренировките до голяма степен зависи от обхвата на нейната функционалност.

Съвременните първокласни симулатори са оборудвани със сензорен екран, който е близък до екрана на смартфона по отношение качество на изображението.

Много конзоли са с готови режими и възможности за програмиране. Ако конзолата поддържа достъп до Интернет, можете да изтеглите нови програми за обучение. Колкото по-разнообразни са упражненията Ви, толкова по-интересно ще бъде да тренирате. Не забравяйте, че скуката е основният враг на упражненията. Всеки треньор би потвърдил това твърдение.

Забавните функции са сред възможните екстри на кростренажорите последно поколение. При премиум симулаторите конзолата е истински развлекателен център с вградена телевизия, интернет браузър, възможност за свързване към мрежата чрез Wi-Fi и Bluetooth, както и програми, които ви позволяват да се насладите на интерактивни видео обиколки по живописни маршрути, докато тренирате у дома. С помощта на специални приложения можете дори да се състезавате с други потребители, участвайки във виртуален маратон, което оказва изключително стимулиращо въздействие.

Съвместимостта на уреда с мобилни устройства не е за подценяване при изобора на кростренажор. Уредите от последно поколение са съвместими с устройства, базирани на операционни системи iOS и Android. Това позволява чрез смартфона си да използвате специални приложения, както и да синхронизирате конзолата с фитнес джаджи.

Когато става въпрос за фитнес уреди, марката наистина има значение. Само добре познатото лого на калъфа ще ви даде гаранция, че уредът е наистина надежден и безопасен. В случая марката не е само име. Зад нея стоят множество патенти и сертификати, множество проверки на здравината на всяка част, старателна съвместна работа на инженери, лекари и специалисти по биомеханика.

Висококачественият и надежден кростренажор не може да бъде евтин. Приемете покупката му като инвестиция в здравето на Вашето семейство.

Механичен модел може да закупите за около 300 лв. Стандартните модели са на цена над 500 лв. Цената на уред с екстри е около 2000-3000 лв. Професионалните кростренажори надхвърлят 5 000 лв. При избора на уред се съобразете с бюджета си и преценете реално от кои екстри може да се лишите. Базовите модели също не са за подценяване и с постоянство се постигат отлични резултати.

Тренировки за кростренажор

Задължително условие за тренировките с кростренажор е те да са съобразени с биоритмите на трениращия. Сутринта е най-доброто време за упражененията, ако обикновено ставате рано. В такъв случай тренирайте 2-3 часа след ставане. Но ако сте от тези, които си лягат късно, по-добре тренирайте следобед. Вечерните тренировки трябва да бъдат завършени поне 2 часа преди лягане.

Важно е тренировките да се провеждат 2 часа след хранене, а след приключването им се старайте да не ядете поне час. Ако сте приели лекарства, пиете чай, кафе, спиртни напитки или пушите – започнете тренировката също не по-рано от час, след приема им.

Появата жажда или сухота в устата по време на упражнения е препоръчително да се тушира с изплакване на устата, но не и с приема на голямо количество вода. Загубата на тегло всъщност е във вид на течност. Но след тренировката тя се възстановява с първата изпита чаша вода.

Заложете на дрехи от дишащи и леки материи, както и на маратонки за бягане, за да се чувствате комфортно, докато тренирате.

Загрявката е важна преди упражнения с кростренажора. Тя трябва да е лека и задължително да включва онези мускули, които ще бъдат стимулирани в тренировката. Подходящи са клякания, завои и упражнения за раменния пояс. Препоръчително е леко масажиране и разтриване на коленете.

Упражненията за разтягане на мускулите също трябва да бъдат включени в загрявката.

Не забравяйте, че ключът към добрите резултати е в постоянството. Продължителните интервали без тренировка, водят до постепенна загуба на постигнатото. Тридесет минути три пъти седмично е достатъчно за поддържане на тонуса.

10 минути след започване на тренировката измерете сърдечната си честота. Това е така нареченият „импулс на натоварване“ или „импулс на напрежение“. По време на първите тренировки сърдечната честота трябва да бъде около 65 – 70% от максималната специфична за възрастта сърдечна честота.

Максималният сърдечен пулс, свързан с възрастта (MVP), може да се изчисли по формулата – 220 минус вашата възраст.

По време на тренировка с кростренажор тялото може е в следните позиции:

  • Основна позиция – в нея се натоварват всички основни мускулни групи. Тялото трябва да е във вертикална позиция, с изправен гръб. Не спускайте главата надолу.
  • Движение назад – когато го извършвате, огънете коленете си повече. Най-голямото натоварване е върху седалищните мускули и тазобедрената става.
  • Движение напред – осигурява трениране на мускулите на бедрата и прасеца. Най-голямото натоварване на мускулите на бедрата (квадрицепс) и мускулите на прасеца може да се постигне чрез наклон на тялото напред.
  • Поза в почти седнало положение – тренира мускулните глутеи и съдейства за разтягане на коляното – за максимално натоварване се облегнете назад и заемете позиция близо до седнало положение.

Вашата тренировъчна програма трябва да е съобразена с нивото на вашата физическа подготовка, свободно време и цели.

Препоръчваме три тренировъчни програми и запомнете, че не е желателно преминаване към следващо ниво на тренировка, преди достигането на достатъчно добро ниво на предходната програма.

Програма №1 за начинаещи

Изпълнява се  3-4 пъти седмично с продължителност на тренировките от 20-30 минути и интензитет 60–70% от максималния свързан с възрастта пулс.

Честота на стъпките при този тренировъчен режим трябва да е по-малко от 50 стъпки в минута.

Отначало трябва да се обърне внимание на постепенното увеличаване на непрекъснатата активност над 20-30 минути, а не да се постига и поддържа дадена интензивност на тренировките. Когато вече можете да тренирате непрекъснато в продължение на 20-30 минути, постепенно увеличавайте времето, необходимо за изпълнение на упражнението с препоръчителното ниво на интензивност. Тази програма трябва да се следва през първите 6-8 седмици на тренировъчния курс.

Програма № 2 – междинна програма

Изпълнява се 3-5 пъти седмично, с продължителност от 20–45 минути и интензитет 70–80% от максималния възрастов пулс. Честота е 50-60 стъпки в минута.

В повечето случаи тази програма дава много бързо желаните резултати. Тренировките с по-високи параметри на честота, продължителност и интензивност са предназначени за спортисти.

Програма №3 – програма за напреднали

Честота на нейното изпълнение е 4-6 пъти седмично. Всяка тренировка е с продължителност 30-60 минути и интензивност 80–90% от максималния за съответната възраст пулс. Честота при този тренировъчен режим е 60–80 стъпки в минута.

Алтернатива на дългата тренировка с висока интензивност е тренировка на интервали, при която работата с по-голяма интензивност (с по-голяма честота на стъпките) за 30-60 секунди се редува с работа с по-ниска интензивност в продължение на 1-2 минути.

Топ 5 модели кростренажори

Изборът при покупка на кростренажор определено не е лесен, тъй като трябва да се съобразите не само с бюджета си, но и със спецификите на отделните уреди. Ще се спрем на най-популярните модели, надявайки че по този начин ще бъдем максимално от полза за Вас.

Кростренажор Kondition BEL-7800

 Кростренажор Kondition BEL-7800, Елипсовиден Кростренажор Kondition BEL-7800 е един от най-продаваните уреди за домашна употреба. Привлича със своя стилен дизайн и две цветови опции – черно и сиво. Уредът предлага възможност за тренировка с осем степени на трудност. Разполага с дисплей за допълнително удобство при употребата му, който дава информация за времето, скоростта, разстоянието и изгорените калории. Маховото колело на този регулируем кростренажор тежи 4 кг. Общото тегло на уреда е 32 кг. Той е със следните мерки: дължина – 1,32 м, височина – 1,55 м, ширина – 66 см.

Тренировките с Kondition BEL-7800 са подходящи не само за напреднали, но и за средно напреднали, както и за начинаещи. Цената на този елипсовиден кростренажор, произведен от Kondition, е 700 лв.

Кростренажор Techfit E410

Кростренажор Techfit E410 е чудесен избор за тези, които се стремят към загуба на тегло и тонизиране на мускулите. Този стилен 8-степенен уред разполага с 7-килограмов маховик. Допълнително удобство на трениращите предоставя магнитната спирачка и дръжката с вграден сензор за измерване на пулса. Трениращият има възможност да проследи на дисплея следните показатели – скорост, изгорени калории, време, пулс. Уредът е подходящ за спортуващи с максимално тегло до 120 кг.

Кростренажор DKN Technology Multi Motion Trainer XC-170i

Кростренажор DKN Technology Multi Motion Trainer XC-170i предоставя възможност за тренировка, която комбинира ниско въздействащо елиптичното упражнение с опция за нетравмиращо ходене или бутане. High Intensity Taining на уреда се поддържа от магнитна съпротива, която осигурява тиха работа. Задвижването е на две степени. Проектирано е по начин, създаващ усещане за инерция. Плавните движения са гарантирани от високо предавателно отношение. Удължената лента на този уред е на три нива. Към нея е адаптиран и валяк, който позволява настройки в диапазон от 18 до 23 инча.

Stride / Walk са още две опции на тренировка с този кростренажор, които предоставят възможност за поддържане на тонуса на различни мускулни групи. Многофункционалните кормила гарантират удобно хващане.

Настройката на индивидуален профил според пол, възраст, тегло и височина, се осъществява чрез LCD конзолата, която оперира с 12 предварително инсталирани програми. Уредът е съвместим Bluetooth 4.0.

Разстоянието между педалите е 7 см и това гарантира естествен ход на движението. Производителят е помислил и за удобството на трениращия, като за целта кростренажорът е снабден с поставка за телефон и бутилка.

Единственият недостатък на DKN Technology Multi Motion Trainer XC-170i е цената му от 2 450 лв, но тя е напълно оправдана от целия набор от екстри.

Кростренажор BodyFlex Folk 2

Кростренажор BodyFlex Folk 2 е далеч по-достъпен вариант, който се предлага на цена от близо 400 лв. Той разполага с 9-килограмов маховик и система, гарантираща плавност на движенията. Уредът е с ръчно регулиране и осем нива на съпротивление. Тихият и плавен режим на работа на този кростренажор е осигурен от системата BeltDrive.

BodyFlex Folk 2 предлага здравина и стабилност. Ръкохватките му са с опция за подвижност и неподвижност. Те са снабдени със сензори за отчитане на пулса. Този кростренажор е с тегло от 30 кг и е подходящ за лица с тегло до 110 кг и височина до 190 см.

Кростренажор MASTER AIR

Кростренажор MASTER AIR е произведен от най-продавания бранд в Европа Orbitrec. Чешкият производител гарантира високо качество на достъпна цена от 306 лв.

Елиптичното движение на MASTER AIR обещава цялостно раздвижване на тялото. За допълнително удобство на потребителя уредът разполага с колела за лесно преместване. Този опростен и достъпен модел предлага възможност за регулиране височината на ръкохватките. Разполага с дисплей. Промяната на трудността на натоварването се задава ръчно. Маховикът е с тегло от 5 кг.

MASTER AIR е кростренажор, подходящ за хора с тегло до 100 кг.